KUMOUS -hanke punoi digiarkea Espoon Dipolissa 27.5.

KUMOUS -hankkeen avausseminaari Digiarkea punomassa järjestettiin Espoon Dipolissa 27.5.2015.

Seminaarin alussa improvisaatioryhmä Kolina viritti seminaarivieraat digitalisaation teemaan esittämällä näytelmän digitalisaation uhkista ja mahdollisuuksista yleisön antamien lausahdusten perusteella.

Avausseminaarin paneelissa huippuasiantuntijat käsittelivät digitalisaation haasteita palvelutalouden kannalta, digipalvelujen käyttäjien arjen näkökulmaa sekä vaikutuksia työhön. Lopuksi avattiin hankkeen kokeiluista oppimisen ideaa sekä esiteltiin hankkeen osallistujakumppanit.
Kumous videolta voit katsoa tiivistetyn koosteen hankkeen ja avausseminaarin teemoista

Sari Käpykangas ja Jari Porras

Sari Käpykangas ja Jari Porras

Reijo Paajanen, Helinä Melkas ja Sanna Mäkinen

Reijo Paajanen, Helinä Melkas ja Sanna Mäkinen

Palvelujen tuotteistamisen käsikirja – nyt saatavana kirjana

Aalto-yliopiston IRIS-tutkimusryhmä ja Tampereen teknillisen yliopiston CROPS tutkimusryhmä julkaisivat Palvelujen tuotteistamisen käsikirjan viime syksynä verkkosivustona osoitteessa palveluntuotteistaminen.fi. Nyt kirjoittajat muokkasivat sivuston sisällön kirjaksi. Kirjan voi ladata Aalto-yliopiston tietokannasta osoitteesta tämän linkin kautta.

Painettua kirjaa myy Aalto-yliopiston Tuotantotalouden laitoksen kirjasto.

Palvelujen tuotteistamisen käsikirja – Osallistavia menetelmiä palvelujen tuotteistamiseen

Aalto-yliopiston julkaisusarja TIEDE + TEKNOLOGIA, 5/2015

Palvelujen tuotteistaminen on ihmisten ajattelutapojen ja toiminnan muuttamista, siksi onnistunut tuotteistaminen pohjaa vahvasti yhteisen ymmärryksen muodostumiseen.

Palvelujen tuotteistamisen käsikirjaan on koottu parhaat reseptit osallistavaan tuotteistamiseen. Käsikirjassa kuvataan osallistavan tuotteistamisen malli sekä annetaan vinkkejä osallistujien valintaan ja osallistumisen tavan suunniteluun. Käsikirjassa esitellään 17 menetelmää ja 10 esimerkkiä työpajoista, joiden avulla luot palvelusta elävän ja toimivan niin palvelun tuottajille kuin asiakkaillekin.

Osallistava tuotteistaminen sitouttaa ja motivoi, muuttaa toimintatapoja ja ajatusmalleja sekä mahdollistaa innovointia. Kokeile osallistavia menetelmiä ja varaudu siihen, ettei palvelusi näytä enää sen jälkeen samalta!

Avainsanat: palvelut, tuotteistaminen, osallistaminen, ryhmätyömenetelmät, työpajamenetelmät, yhteistyö, vuorovaikutus

PT-kansi